''
 

Onvang de nieuwsbrief

Klassieke Muziek

met releases, Info

en aanbiedingen.

-

E-mailadres:


 

''

''

''
''
   
  • 1 -
Titel:
Componist:
Categorie:
tracks:
Alle artikelen

JS Bach : Matthaus Passion/Matthew Passion BWV 244 ( Eliot Gardiner )

Bach, J.S. ( 1685 - 1750 )
Categorie:  Pasen
Info:  Monteverdi Choir , The English Baroque Soloists o.l.v. Eliot Gardiner. SDG 2cd's. Release 10-03-2017. 0843183072521. Op Goede Vrijdag 11 april 1727 weerklonk tijdens de vesperdienst in de Thomaskirche in Leipzig voor het eerst Johan Sebastian Bachs Matthäus-Passion. Dat ook de componist besefte dat hij met dit werk de muziekgeschiedenis een nooit geziene wending zou geven, is zonneklaar. Want meer nog dan in zijn Johannespassie geeft de Mattheuspassie niet alleen stem aan een verhaal van goddelijke waarheid, maar vooral ook aan een diep gevoel van menselijk leed ? waarvan de ondertonen voor velen herkenbaar zijn. Ook Sir John Eliot Gardiner schreef destijds geschiedenis met de opname van dit werk. Bachs Mattheuspassie ontregelt, verstoort, maar biedt ook troost. Of zoals Gardiner het zegt: ?De armen van Bachs muziek kunnen iedereen omhelzen.? Erbarme dich. (Bron: klarafestival.be)
afbeelding:  http://www.poortmusic.nl/klassiek/afbeeldingen2/14895.gif
prijs:  € 30,99
 
Trackinfo : Na vele jaren ervaring met Bach is John Eliot Gardiner nu ook naar de Matthäus-Passion teruggekeerd. Zijn opname uit 1988 was een mijlpaal in de uitvoeringsgeschiedenis van het werk. Wat heeft de nieuwe te bieden? Het tempo is als vanouds energiek: in beide gevallen duurt de Matthäus ongeveer twee uur en veertig minuten. Wel heeft Gardiner de dramatiek aangescherpt. Je kunt je goed voorstellen dat in Bachs tijd een oude adellijke weduwe bij een dergelijk passie-oratorium heeft uitgeroepen: ‘God behoede jullie, kinderen! Het lijkt wel een operakomedie!’ Onder Gardiners leiding is het uiteraard geen komedie, wel een diep ontroerende en aangrijpende tragedie, meeslepend in de grote lijnen, trefzeker in de fijnste details. Zelfs de oude lutherse koralen staan er niet als stijve pilaren bij, maar bewegen in tempo, dynamiek en subtiele nuances als het ware mee met de gebeurtenissen in het lijdensverhaal. Afgezien van de Engelse accenten in de uitspraak heeft de uitvoering wel een minpunt: net zoals onlangs in de solo’s van de Hohe Messe laat Gardiner de aria’s zingen door individuele koorleden en zij kunnen in dit geval meestal niet in de schaduw staan van de vocale solisten uit 1988.( Bron Klassieke Zaken )


winkelwagen
winkelwagen is leeg
bekijk winkelwagen


''

Poortmusic

Niet alleen aangesloten bij Klassieke Zaken, maar ook kennis van Klassieke Zaken


volg ons op
''