''
 

Onvang de nieuwsbrief

Klassieke Muziek

met releases, Info

en aanbiedingen.

-

E-mailadres:


 

''

''

''
''
   
  • 1 -
Titel:
Componist:
Categorie:
tracks:
Alle artikelen

MacMillan : St. John Passion

MacMillan, James
Categorie:  Pasen
Info:  Christopher Maltman : Christus, London Symphony Orchestra & Chorus o.l.v. Sir Colin Davis. LSO 2 sacd's. SUPER AUDIO.Hybride. MacMillan, die in juli vijftig wordt, schreef The passion of our Lord Jesus Christ according to St John, zoals de ondertitel luidt, in opdracht van het KCO, het London Symphony Orchestra, de Boston Symphony en het Rundfunkchor Berlin. De directe aanleiding was de tachtigste verjaardag van Sir Colin Davis, in Engeland net zo'n monument als Bernard Haitink in Nederland, en MacMillan greep de compositieopdracht aan om de lang gekoesterde wens ooit nog eens een moderne passie te schrijven in vervulling te laten gaan. Levertijd 4 á 7 werkdagen.
afbeelding:  http://www.poortmusic.nl/klassiek/afbeeldingen/5204.gif
prijs:  € 24,95
 
Trackinfo : 1. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 1. No. 1. The arrest of Jesus
2. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 1. No. 2. Jesus before Annas and Caiphas. Peter disowns him
3. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 1. No. 3. Jesus before Pilate
4. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 1. No. 4. Jesus is condemned to death
Disc: 2
1. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 2. No. 5. The Crucifixion
2. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 2. No. 6. Christ's garments divided
3. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 2. No. 7. Jesus and his Mother
4. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 2. No. 8. The Reproaches
5. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 2. No. 9. The death of Jesus
6. St John Passion, for baritone, chorus & orchestra: Part 2. No. 10. Sanctus Immortalis, miserere nobis
Net als de Johannes-Passion van Bach bestaat MacMillans St John Passion uit twee delen, maar daarmee houden de overeenkomsten verder wel op. Bij MacMillan zijn er geen koralen, geen aria's en slechts een vocale solist (Christus), die als de nood pal voor de Kruisdood het hoogst is, niet zingt Mich durstet en Es ist vollbracht!, maar I thirst en It is finished.
Al meteen vanaf de eerste noten is duidelijk wat de inspiratiebron van MacMillan is. Niet de Lutherse traditie waaruit Bach putte, maar de Gregoriaanse paasliturgie, gezongen in het Latijn, waar MacMillan als kind van katholieke ouders vertrouwd mee was. De melodische wendingen in de openingslijnen van de St John Passion, gezongen door een 'vertellerskoor', dat de plek van de evangelist bij Bach inneemt, zijn rechtstreeks afgeleid van de melodische formules waarop in het gregoriaans wordt gepsalmodieerd. Ook wordt elk van de tien delen, behalve de laatste drie, afgesloten met een langere, aan de liturgie ontleende tekst. Tu es Petrus, na de drievoudige verloochening van Petrus, Judas mercator pessimus, na het verraad van Judas en Stabat mater dolorosa, waarin Maria wenend naast het kruis staat waaraan haar zoon hangt.

De laatste drie delen zijn de uitzondering, te beginnen met het nu al omstreden The reproaches, waarvoor MacMillan putte uit de zogeheten improperia ('verwijten') van Goede Vrijdag, waarin Jezus zich tot het Joodse volk richt met de vraag wat hij toch heeft misdaan om zo'n lot te verdienen. In The Guardian en ook op het internet (Forward: The Jewish Daily) werd MacMillan vervolgens het verwijt gemaakt dat hij zich van antisemitistische teksten had bediend, een discussie die eerder ook al is gevoerd over bijvoorbeeld het zinnetje Blut komme uber uns und unsere Kinder in de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach. Maar ja, Bach is boven alle kritiek verheven, terwijl MacMillan zich voor het nageslacht nog moet bewijzen. Laten we eerst maar eens zien of de St John Passion de komende tweehonderdvijftig jaar repertoire weet te houden.

MacMillan is een componist die beurtelings imponeert en irriteert. Hij kan buitengewoon transparante, ragfijne en ontroerende muziek schrijven (deel 7, Jesus and his mother is een hoogtepunt), maar vaker is het in de St John Passion van dik hout zaagt men crucifixen. De daverende botheid van Carl Orff is nooit ver weg, waardoor deze muziek niet zelden looiig klinkt en in de agressieve scenes zelfs afschrikwekkend wordt. Maar misschien was dat precies de bedoeling.

De St John Passion eindigt niet met een gloedvol slotkoor, maar met een orkestrale epiloog van tien minuten, getiteld Sanctus immortalis, miserere nobis, waarin MacMillan het Tristanmotief twee maal citeert en hij zinspeelt op de dood van Siegfried uit Wagners Gotterdämmerung. Wat dat impliceert voor MacMillans Jezusopvatting mag iedereen voor zichzelf uitmaken.

De uitvoering is niettemin van hoog niveau. Sir Colin Davis inspireert de London Symphony tot grootse daden, bariton Christopher Maltman is een prachtige Christus, die van MacMillan rijkelijk geornamenteerde, oosters aandoende melodielijnen in de mond gelegd krijgt. Ook de dames en heren van het London Symphony Chorus zingen oorstrelend, met als hoogtepunt de allerlaatste zin, 'And he bowed his head and gave up his spirit', waarbij de tonen (gezongen door louter vrouwenstemmen) letterlijk ten hemel varen. (ERIK VOERMANS)


winkelwagen
winkelwagen is leeg
bekijk winkelwagen


''

Poortmusic

Niet alleen aangesloten bij Klassieke Zaken, maar ook kennis van Klassieke Zaken


volg ons op
''